التسويق
صديقي : بقولك إيه يا عمور ؟!
أنا : إيه يا صديقي.!
صديقي : ما تقولنا يا عم إيه حوار التسويق ده ويعني إيه أساسًا ؟!
أنا : بص يا صديقي خلينا أقولك الأول التسويق من التجارة إلي التسويق حرفيًا.. تابع معايا
- كان محتوي التسويق حتي سنة 1914 محدود علي نشاط البيّاعين ، وكمان التوزيع الفيزيائي للسلع ، وكان في بعض الأحيان قليل من الدعايا والإعلان ، وفي الوقت ده الكل كان بيتكلم عن التجارة فقط ، والتسويق كان يُعتبر وظيفه قليلة الهيبه ، وبكده كان كل من المهندس والمالي يُعتبران أعلي بكتير من البايع.
في النصف الأول من القرن العشرين.. السلع المتوفره للمستهلك كترت وتنوعت ، مُلبية أغلب حاجات الزبائن ، وده كان في وضع الرخاء ، يعني عملية البيع أصبحت أصعب من عملية الإنتاج.
عايز أقولك إن من الصعوبات إللي بتواجه الشركات في الأيام الحاليه ، هي إنها تبيع علشان تقدر تواصل في عملية الإنتاج ، والسبب ده مش هتكون الوظائف التجارية ثانويه ، أو ملحقه ، بل بالعكس أصبحت أساسية وجوهرية كمان.. وبكده انطلق التسويق من صفوف الوظائف الثانوية ليصبح وظيفه أساسية وبعد كده أصبح وظيفه تكاملية.
- التسويق بقي عبارة عن مجموعة من الوسائل إللي بتمتلكها الشركه ، علشان تقدر تنشئ وتحافظ وتطور مجموعة زبائنها ، وده مُجرد تعريف أولي للتسويق ، أما بقي بالنسبه لحالة التسويق هلخصهملك في 3 أنواع من الأنشطة :
1- معرفة حاجات المستهلكين إعتبارًا من دراسات تجارية.
تعتبر الحاجات إللي المستهلك بيعوزها هي السلع إللي ممكن بيعها فقط ، علشان كده لازم الشركات إللي عايزه تحقق نجاح تجاري ، إنها تعرف حاجات ومتطلبات زبائنها ، وبكده لازم الشركات إنها تعمل إجراء "دراسات تجارية أو دراسة السوق" علشان تقدر تكتشف رغبات المستهلكين.
2- تكييف السلع وفق الحاجات الظاهرة.
المعلومات إللي اتقدمت من خلال دراسة السوق ، هتشكل أسس تصميم وإنتاج وتوزيع السلع المقترحة ، وده علي الصعيدين الكمي والنوعي.
3- إعادة الطرح بشكل منتظم.
حالة التسويق تُعتبر شعور دقيق للتطور المستمر لحاجات الإنسان ، وإذًا السلعة في الحالة دي لا تملك إلا قدرة الإرضاء المحدوده.. خلال الوقت المحدد ، وبالتالي لازم قادة الشركات إنهم يسألوا نفسهم سؤال مستمر : هل تتفق سلعتنا مع الحاجات الحالية أو المستقبلية لعملائنا ؟!
وبكده يا صديقي أحب أقولك إننا هنكمل سلسلة الكلام عن التسويق في المره الجايه ، مع السلامه يا عزيزي ☺️
إعداد: عمرو اللمعى